Skriv ut Tips en venn

Del denne artikkelen:

Share

Av: Tora Herud
2009-05-07  endret 2009-12-29

Det kan siteres fra denne siden under forutsetning av at det henvises tydelig til kilden seniorpolitikk.no

Arbeidslyst:

- Du må leve mens du lever

- Det er like hyggelig hver morgen. Jeg setter meg inn i bilen, starter og snur den. Tut og kjør, sier jeg, nå skal vi ut igjen, sier Berit Aaslund (69). Hun har vært drosjesjåfør i 10 år. I fjor ble aldersgrensen for yrkessjåfører hevet til 75 år.

- Jeg tar et år om gangen. Det feiler meg ikke noe. Så lenge jeg er frisk, vil jeg jobbe. Skulle jeg heller fly rundt hjemme og tørke støv, kanskje? Nei, jeg er så glad for dette yrket, og så takknemlig for alt jeg får oppleve, sier Berit Aaslund. Hun er mor til seks og har fire svigerbarn og ti barnebarn.

- Det viktigste er at jeg får kjøre, sier Berit Aaslund.

- Noen trenger deg

- Det er viktig å stå opp om morgenen, ha noe å gå til og vite at det er noen som trenger deg. Du må leve mens du lever, og jeg har tenkt å bli 105 år gammel. Jeg står opp klokka seks og så kjører jeg ned til bensinstasjonen og kjøper meg kaffe, en fersk bolle og VG. Men jeg drikker også mye melk og lager meg skikkelig middag hver dag, sier den arbeidslystne drosjesjåføren. Arbeidsdagen starter klokka sju og slutter klokka 17 og er med to timer fri midt på dagen.

  Det har vært sterke kvinner før Berit Aaslund i hennes familie. Mormor Berta var alenemor og startet Elite Cigarforretning i Grensen i Oslo sentrum i 1920, Berits mor fortsatte driften og datteren arbeidet ofte i butikken som ung. Butikken ble nedlagt på slutten av 1990-tallet. - Alle er så slitne i dag. Jeg blir så lei av å høre det ordet – sliten! Mamma lærte meg å aldri gi opp. Jeg har ofte kunder som sitter i baksetet og klager eller gruer seg for operasjoner. Det går nok bra, sier jeg da. Jeg har hatt fem hofteoperasjoner selv, sier hun.  

Hadde dataskrekk

  Berit Aaslund har utdanning fra handelskole, og har blant annet jobbet i Elektrokjemisk, i Studentsamskipnaden i Oslo og hos skipsmegler Joachim Grieg. - Jeg ”måtte” gifte meg da jeg var 19 år, og jeg jobbet til dagen før jeg fødte. Ekteskapet varte til den yngste av de seks barna mine var 6 år. Men for 20 år siden brakk den yngste datteren min nakken i en stupeulykke og ble lam fra brystet og ned. Jeg besøkte henne på Sunnaas sykehus på Nesodden hver dag i 14 måneder, og etterpå ble jeg hennes personlige assistent i ti år. Da var det nok med så tett kontakt. Jeg hadde behov for at vi skulle leve våre egne liv, sier Aaslund.   En dag hun var ute og luftet bikkja, møtte hun en taxi. - Da tenkte jeg at det der, det kan jeg også gjøre. Så tok jeg drosjelappen. Ungene lo av meg. Jeg hadde dataskrekk, men på kurset måtte jeg i tillegg til kjentmannsprøven lære meg datasystemet til drosjene. Å kjøre drosje er det morsomste jeg har gjort i hele mitt liv, sier hun.  

Rekker kanskje å søke løyve

  Så lenge Berit Aaslund ikke har eget løyve, er hun sjåfør for en drosjeeier. - Jeg mangler et år på å kunne søke om løyve. Nå kjører jeg for en snill pakistaner. Alle kjenner meg blant sjåførene, sier hun og smiler. Det er langt mellom de kvinnelige drosjesjåførene i Oslo, og det er ingen unge, ifølge henne.   Tidligere var det en øvre aldersgrense på 70 år for yrkessjåfører, i fjor ble denne hevet til 75 år. I Oslo Taxi var ansienniteten ved siste løyvetildeling snaut 11 år. Men det er fortsatt aldersgrense på 70 år for å kunne søke løyve - Det blir litt tullete. Jeg skulle gjerne søkt om eget løyve, men det viktigste for meg er å kjøre, sier Berit Aaslund. Etter fylte 70 år må hun som alle andre bilførere få helseattest fra lege hvert år, og den skal oppbevares i bilen.   - Har du hatt noen ubehagelige opplevelser som kvinnelig drosjesjåfør? - Ja, jeg har hatt noen slike opplevelser, men jeg finner meg ikke i å bli truet fra baksetet, sier Berit Aaslund, og kikker bakover fra speilet. Så forteller hun om mannen hun kjørte tre kilometer inn i skogen i Nittedal, som truet henne, men som hun klarte å prate seg bort fra. - Jeg har aldri kranglet med noen. Folk er hyggelige, og vil kundene prate, så prater vi, sier Berit Aaslund.  

Få kvinner

  I alt er det 10.000 drosjesjåfører i Norge. Oslo Taxi har rundt 3.000 sjåfører inkludert de 1.139 løyvehaverne. - Bare 7 prosent av sjåførene og løyvehaverne er kvinner og tallet er synkende. Vi er ikke flinke nok til å tiltrekke oss kvinner, men vi er veldig godt fornøyd med kvinnelige løyvehavere. En god andel av sjåførene er over 60 år, og vi opplever at mange avslutter arbeidskarrieren sin som drosjesjåfører, etter å ha vært i andre yrker tidligere. De kan arbeide på dagtid, og da er mange av passasjerene dessuten eldre mennesker, sier informasjonsansvarlig Lars Dolva i Oslo Taxi. Drosjeløyver administreres av Næringsetaten i Oslo Kommune.

blog comments powered by Disqus
Senter for seniorpolitikk

Akersgata 32
0180 Oslo

ssp@seniorpolitikk.no
Telefon: 23 15 65 50

April 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11

Tekststørrelse

T T T Gul/svart icon Normal
Sidekart
© 2010 Senter for seniorpolitikk | Ansvarlig redaktør: Tora Herud