Voksne på shopping:

- Reklamen appellerer ikke

Store reklameplakater og innbydende utstillingsvinduer over alt. I all fall innbydende for de unge. Ingen voksne er avbildet, bare unge modeller og magre utstillingsdukker. Midt i julehandelen stoppet vi fire voksne damer og spurte om reklamen appellerte til dem.


Nan Grahl:

– Nei, reklamen appellerer overhodet ikke til meg. Modellene som brukes i reklamen er altfor unge, ingen av dem har rynker og slapp hud. Selv om jeg ikke lar meg avvise, føler jeg meg provosert. Det er diskriminerende. Bare å se unge og vakre bli avbildet gjør at jeg føler meg eldre enn jeg faktisk er, føler meg stemplet som gått ut på dato – men det er jeg absolutt ikke. Jeg tror samfunnet hadde hatt en annen holdning til 50-60 åringer om vi hadde vært mer synlige i markedsføringen av produkter.

Lis Linnestad:

– Reklame er bare rettet mot de unge, så jeg kan ikke si at den appellerer til meg. Jeg har det bra, er aktiv og gjør nesten det samme som jeg har gjort i mange år. Om jeg føler meg diskriminert av reklamen? Nei, så alvorlig er det ikke. Men at holdningene til oss godt voksne hadde vært annerledes om vi hadde vært mer synlige, det tror jeg på.

Eva Gylder:

– Å kikke på reklame har ingen verdi for meg. Modellene er vakre og slanke og minner lite om oss godt voksne. Jeg synes det er diskriminerende og et utrykk for at vi blir satt til side og ikke verdsatt.

Eva Nærby:

– Jeg liker å føle meg fin og handle, men jeg synes det er få butikker som har godt utvalg i klær til voksne damer. I reklamen møter vi bare unge og slanke og produktene er veldig små i størrelsene. Diskriminerende – ja, det er jeg enig i.

blog comments powered by Disqus
Senter for seniorpolitikk

Akersgata 32
0180 Oslo

ssp@seniorpolitikk.no
Telefon: 23 15 65 50

April 2014
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11

Tekststørrelse

T T T Gul/svart icon Normal
Sidekart
© 2010 Senter for seniorpolitikk | Ansvarlig redaktør: Tora Herud