100 vil bli det nye 60

Seriegründer og investor Jan Sollid Storehaug har vært med å starte 16 selskaper som gründer, styreleder eller investor. Han tror at vi mentalt må innstille oss på å stå lenger i arbeid, enten som arbeidstakere eller gründere.

Av Berit Solli, 1. april 2020

Jan Sollid Storehaug deler sine erfaringer om digitalisering, sammen med styreleder i Polyteknisk forening Silvija Seres på webinar 18. juni.

Intervju gjennomført av Maria Amelie, på oppdrag for Senter for seniorpolitikk og Innovasjon Norge.

«100 vil bli det nye 60,» mener seriegründeren og investoren Jan Sollid Storehaug. Han er en av Norges mest kjente foredragsholdere innen teknologi, digitalisering og gründerskap.

«Vi står overfor eksponentielle teknologier som påvirker helsen vår. Med kunstig intelligens kan vi snu fokus fra å behandle sykdommer etter at de har oppstått til å forutsi og unngå at de inntreffer. AI har et stort potensial til å effektivisere helseomsorgen,» sier han.

Jan kommer på vårt webinar 15. april, meld deg på her!

«Det vil føre til at vi får vesentlig bedre helse og lever lenger. En dag vil 100 år vil være det nye 60.»

Med andre ord er det aldri for sent å starte en bedrift, særlig siden norsk og internasjonal forskning viser at mange godt voksne gründere ofte er mer suksessfulle.  

Mer verdifull tid

«Er du 24 år og gründer har du en stor fordel. Du orker mer. Samtidig får den 60-årige gründeren mye mer verdifull tid ut av en produktiv time.»

Unge gründere mangler erfaring og bruker lengre tid på arbeidsoppgaver, mens en seniorgründer kan være mer effektiv, mener Storehaug.  

«Det er mye vanskeligere å lykkes godt når du har begrenset erfaring, skal utvikle en god strategi og ta smarte avgjørelser. Spesielt når du må evne å ta en rekke avgjørelser hver dag.»

Mange år i arbeidslivet bidrar til at man har bygget seg opp et spennende nettverk av dyktige fagfolk.

«Den 24-årige gründeren har ofte fortsatt en fot i studiemiljøet, mens 60-åringen har et stort nettverk med mye erfaring som han/hun stoler på. Du vil bli overrasket over hvor mye kompetanse som finnes rundt deg, og de aller fleste vil gjerne utveksle erfaringer eller gi råd,» sier Storehaug.

Storehaug sier at som seniorgründer har man mer fokus på å gjøre en god jobb enn å bevise at man er noe.

«En yngre utgave av meg selv, var mer opptatt av å bevise hvor flink jeg var og slapp ikke andre til så lett, fordi jeg selv visste best. I dag tør jeg påstå at jeg har større respekt for andres kompetanse og at jeg lettere slipper til mennesker som er dyktigere enn meg selv. Sjansen for at vi lykkes er større da. Det er en kombinasjon av trygghet og selvtillit,» sier Storehaug.

Han legger til at det er likevel to egenskaper som kjennetegner vellykkede gründere uansett alder.

«Det handler om å være nysgjerrig og gripe mulighetene når de byr seg.»

Ble gründer som student

Nysgjerrigheten førte til at Storehaug lærte seg programmering allerede før han begynte å studere på BI. Der jobbet han deltid som veileder for de andre studentene. Den erfaringen utløste en ny mulighet: Han fikk en godt betalt jobb som kveldslærer på EDB-skolen.

«Jeg kunne ikke forstå hvorfor EDB-skolen stengte i sommerferien. Med håp om en sommerjobb spurte jeg direktøren om de ikke kunne arrangere sommerkurs. Da sa han: «Kan ikke du gjøre det da?» Jeg var en ung student og hadde ikke så mye erfaring, men jeg grep sjansen med en gang,» sier Storehaug.

Det førte til en ny mulighet. Skolen trengte mange datamaskiner, men det var dyrt og tidskrevende å kjøpe dem fra Norsk Data.

«Da foreslo jeg å reise til Asia og kjøpe datamaskiner direkte fra produsentene. Plutselig sto jeg der i Singapore og ringte fra en telefonkiosk til fabrikker i Taiwan og ba om å få kjøpe 100 datamaskiner.»

Begynte å importere datamaskiner

I 1984, sammen med noen medstudenter, stiftet han dataselskapet Unic og begynte å importere datamaskiner.

«Vi ble en av Norges raskest voksende bedrifter. Det var et av mine første disruptive øyeblikk. Omsetningen ble doblet og tredoblet hvert eneste år gjennom hele 80-tallet,» sier Storehaug.

Han vektlegger nysgjerrighet og viljen til å ta utfordringer på strak arm som grunner til at de lyktes.

Siden har Storehaug vært med på å starte opp 16 selskaper. Et av dem var Digital Hverdag sammen med Bente Sollid Storehaug. Det ble senere fusjonert med andre selskaper og eksisterer i dag som børsnoterte Bouvet. Et annet selskap ble senere til Telia Internett.

Hjelper andre å lykkes

I dag jobber han med nok en oppstart, bedriften Tenk Digitalt AS. Der hjelper han små og mellomstore bedrifter til å lykkes. Han er også mentor gjennom Innovasjon Norge.

Noe av det første han spør om når han møter gründere, er hvorvidt de har medgründere.

«Det er fryktelig ensomt å være gründer alene. Mitt konkrete råd er å finne gode partnere som du kan bygge selskapet sammen med. Tenk gjennom kontaktnettet ditt og hvem du kan få med på laget og hvor godt du kjenner dem.»

Storehaug sier at å være førstegangsgründere setter sine spor.

«Det er blodslit og jobbing dag og natt. Mange starter opp med en ide de brenner for. Fem år senere er de blakke, desillusjonerte, alkoholiserte eller har skilt seg og har ikke noen rettigheter på NAV.»

Samtidig har det aldri vært så enkelt å starte bedrift som det er nå.

«I dag finnes nesten alle programmene jeg trenger gratis, fritt levert på nett fra Google. Alt jeg trenger av tekstbehandling, regneark, presentasjonsverktøy, databaser og email. Sosiale medier er kostnadseffektive markedsføringskanaler.

«Uansett alder, har du flere verktøy til å lykkes. Ikke minst er den teknologiske endringen med på å skape nye forretningsmuligheter,» avslutter Storehaug.

Jan Storehaugs råd

  • Finn gode partnere som du kan bygge selskapet sammen med.
  • Tenk gjennom kontaktnettet ditt og hvem du kan få med på laget og hvor godt du kjenner dem.
  • Vær nysgjerrig og grip mulighetene når de byr seg.
  • Les mer om Jan og hans mange artikler om digital markedsføring og entreprenørskap på hans nettsider https://storehaug.no/