
Mette Bugge vinner konkurranser omtrent som en idrettsøver. (Foto Dag W. Grundseth)
Se foredraget Digital omstilling her.Da Seniorpolitikk.no i februar i fjor intervjuet Mette Bugge sa hun at: «Da Espen Egil Hansen ble sjefredaktør, ønsket han å utvikle oss mer mot den digitale journalistikken og å bruke mer Instagram og Snapchat, video på mobil og Facebook. Nå har jeg 4.000 «venner» og selger inn gode saker via andre ved å legge dem ut på sosiale medier».Den ene går, den andre fortsetterDa avisen i flere omganger nedbemannet staben, valgte Mette Bugge å bli. Nå nærmer hun seg 40 år i jobben. Ved siden av holder hun foredrag over hele landet og 4. mai holder hun foredrag for årsmøtet i Senter for seniorpolitikk.De som i tillegg til å lese Aftenposten følger henne på Facebook og andre steder, vet at Mette Bugge er både høyt og lavt på jobben, men at hun også er stolt bestemor, holder seg god fysisk form og er en god venn for mange.I fjor høst ble Mette Bugge kåret til Årets seniorprofil. I begrunnelsen sa juryen blant annet: «Hun har hele tiden utviklet kompetansen sin, fornyet seg og tatt i bruk nye verktøy for å være en så god journalist som mulig. Hun er en pådriver for å utvikle avisens digitale profil og en god rollemodell. Hun er brennende opptatt av kunnskapsdeling – særlig mellom eldre og yngre. De siste årene har hun spesialisert seg på digital journalistikk og var den første som laget videosaker med mobilen i Aftenposten. Hun tar i bruk teknologien på en måte som gjør at hun er nyskapende og innovativ i sin måte å lage saker på. Sakene hennes er blant de mest leste på nett».Hun har vist en imponerende vilje til å holde seg aktuellI forrige uke vant Aftenposten den gjeve prisen Gulltaggen for et interaktivt prosjekt der Mette Bugge skrev i Google DOC sendte live på Facebook. Leserne kunne følge det hun skrev på direkten. Priisen vant hun og Aftenposten i konkurranse med reklamebyråer.