Ny i jobben

Jobben går som en lek

- Jobbeskrivelsen var for en spesialist, men jeg hadde ikke ventet å få en med over 30 års erfaring, sier Kenny Møberg (37), Customer Service Manager hos lekeprodusenten LEGO.

Av admin_senior, 14. oktober 2014

Mette Kaspersen. (Foto TH)

Mette Kaspersen. (Foto TH)

Mette Kaspersen (58) i Bærum følte at annonseteksten var som skreddersydd for henne.- Egentlig søkte jeg bare denne ene jobben, jeg la hele personligheten min i denne ene søknaden. Jeg tenkte at jeg virkelig hadde noe å tilby LEGO og jeg jobbet hardt for å vise det, sier hun. Alt i alt sendte hun under ti søknader.I 34 år hadde Mette Kaspersen jobbet med kundeservice, salgssupport og systemet SAP for ordre, leveranser og fakturaer i det internasjonale selskapet Tyco Electronics AS. I september i fjor kom beskjeden om at Norges-kontoret med 30 ansatte skulle stenges, og at supportfunksjonene skulle flyttes andre steder.Takknemlig for muligheten- Oppsiglsen kom veldig brått og jeg hadde fysisk arbeid ut året. Oppsigelsestiden min varte fram til juni i år, kombinert med en sluttpakke som blant annet inkluderte et halvt års coaching hos outplacement-selskapet AS3. Jeg hadde god tid og kunne benytte meg av hele tilbudet hos dem. Jeg hadde jo ikke søkt jobb på 34 år og var for eksempel ikke registrert på LinkedIn, noe jeg skammet meg litt over. ”Alle” er jo der, sier hun. Kaspersen fikk en jevnaldrende coach og kunne snakke om det hun tenkte på med henne, slik slapp hun å plage alle andre. Hun hadde blant annet tenkt på at om hun skulle skrive CV, ville den bli på bare tre linjer. For hva var det egentlig hun kunne?- AS3 bygde meg opp. Jeg lærte å finne mine gode egenskaper, hva jeg liker å gjøre, og å tenke på hva som kunne være drømmejobben for meg. Jeg er egentlig svært takknemlig for at jeg fikk denne muligheten, sier hun.Like fornøyd er hun ikke med Nav og vikarbyråene hun var i kontakt med.- På grunn av sluttpakken trengte jeg ingen økonomisk støtte fra Nav da jeg mistet jobben, men jeg undersøkte blant annet om Nav hadde kurs jeg kunne ta. Saksbehandleren ga meg imidlertid bare en følelse av at det var jeg for gammel til. Jeg tenkte også at jeg kunne ta vikariater, men det virket ikke som om vikarbyråene med unntak av ett, var interessert i folk på min alder eller med min erfaring, sier hun.Stolt over å få jobbe i LEGO1. juni i år begynte hun i den nye jobben som Customer Service Advicer i LEGO Norge i Bærum. Kontorlokalene minner ved første øyekast mest om en barnehage. Det er byggeklosser, legofigurer og pakker med byggesett over alt. Men gjennomsnittsalderen på de 15 ansatte er rundt 40 år.Norge er et stort marked for LEGO, som er den tredje største leketøysprodusenten i verden målt etter salg. LEGO eies fortsatt av familien til Kirk Kristiansen som etablerte selskapet i 1932 og har fortsatt hovedkontor i Billund i Danmark. Mette Kaspersen driver kundeservice overfor butikkene som selger lekene i Norge.- Jeg var ærlig og ordentlig og gjorde den gamle jobben min godt. Men jeg måtte ut av komfortsonen. Jeg måtte prestere og da måtte jeg lære å presentere meg selv for å komme videre. Jeg er så stolt over å kunne jobbe med en så god merkevare som LEGO, sier Mette Kaspersen fornøyd. Det handler om at LEGOs kunder får de varene de bestiller til rett sted og rett tid.- Desto mer erfaring, desto bedre- Mette var den beste kandidaten blant søkerne. Stillingen er en konkret spesialistfunksjon. Desto mer erfaring, desto bedre. Jeg hadde ingen tanker om alder ved denne ansettelsen. Her i Danmark har vi nettopp ansatt en jevnaldrende i tilsvarende stilling, sier Kenny Møberg.- I Norge er aldersgrenser et hett tema, men hvordan er det i LEGO og Danmark?- LEGO har ingen aldersgrenser for nyansatte så vidt jeg vet. Vanlig pensjoneringsalder i 65 år. Hadde Mette vært 62 år, ville jeg kanskje undersøkt om hun ønsket å pensjonere seg om to-tre år. Nå tenker jeg at hun kan jobbe for oss i minst ti år til. De to andre aktuelle kandidatene var 35 og 38 år gamle og hadde 3-4 års erfaring hver.Møberg sier han generelt ikke er særlig opptatt av alder. – Jeg trenger de beste og de som kan fungere best i teamet. Mette er en åpen person og vi fant kjemien, men jeg ser henne ikke ofte fordi jeg sitter her i Danmark. Det viktigste er at hun kan gjøre det hun skal gjøre. Vi vil utfordre henne faglig og finne ut hvordan hun kan utvikle seg som person og kanskje avansere hos LEGO, slik at hun ikke slutter om fem år men om ti, sier han.