Webinar onsdag 15. april

Slik lykkes du som gründer

12 erfarne gründere gir deg sine fem beste råd for å starte egen bedrift. Og meld deg på webinar onsdag 15. april nå!

Av Berit Solli, 1. april 2020

Håvard Engell gir sine råd til andre senior gründere. (Foto: Maria Amelie)

Tekst skrevet av Maria Amelie, på oppdrag fra Innovasjon Norge og Senter for seniorpolitikk.

Hver fjerde gründer i Norge er over 50 år. Seniorbedriftenes overlevelsesevne ligger på nivå med bedrifter startet av andre aldersgrupper. Hva skyldes dette?

For å finne svaret har vi gjennomført tolv dybdeintervjuer med seniorgründere innen ulike bransjer, fra teknologi til sosialt entreprenørskap.

Her er deres refleksjoner og fem råd om livet, erfaring og nyskaping:

Bruk din arbeidserfaring

Flere gründere legger vekt på hvor avgjørende arbeidserfaring har vært i deres gründerreise. Det gir dem innsikt i markedet og kundenes behov.

Grete Sønsteby startet N2 Applied sammen med Rune Ingels. Begge har jobbet mange år i industrien og i store bedrifter. Rune var forskningssjef i Yara, mens Grete jobbet som daglig leder i Scatec og var med på å etablere mange nye industrieventyr.

Se her intervju med seniorgründere.

«Uten den arbeidslivserfaringen vi har, ville vi ikke tatt tak i prosjekt av den type kompleksitet. Det er en forutsetning for å stå på startstreken. Det er et akkumulert resultat av to lange liv,» sier Grete.

Nå hjelper de bønder å redusere klimautslipp og øke matvareproduksjon.

Håvard Engell, gründeren av Gaitline, startet bedriften sin 62 år gammel. Bak seg hadde han karriere som profesjonell ballettdanser, trener i Olympiatoppen og nordisk sjef for et konsern som produserte sko.

«Timingen for å starte skobedriften var helt perfekt.»

Det er et akkumulert resultat av to lange liv

For Bente Skar var gründerlivet uventet, men velkomment. Hun sto uten jobb i en alder av 58 år. I stedet for å gå tilbake til jobben som bioingeniør, valgte hun å starte Diuvita Diagnostics. Formålet var å levere produkter til sykehus- og forskningslaboratorier, apotek og legekontorer. Bente undersøkte markedet og fant produkter for rutineanalyser, forskning og hurtigtester.

«Fra min forrige jobb visste jeg godt hva norske sykehus hadde behov for, og hvilke leverandører som leverte produkter av høy kvalitet. Jeg valgte ut de produktene som jeg hadde mest tro på, ringte rundt, og fikk avtaler med leverandører i Europa og USA.»

I dag omsetter hennes distribusjonsfirma for flere millioner.

Bruk din livserfaring

I tillegg til et langt yrkesliv har alle gründerne tilegnet seg viktig livserfaring som hjalp dem å lykkes.

Jan Sollid Storehaug har vært gründer siden han var 24 år. Nå leder han bedriften sin Tenk Digitalt der han hjelper andre gründere. Han mener at som seniorgründer har du mer fokus på å gjøre en god jobb enn å bevise at du er noe.

«En yngre utgave av meg selv var opptatt av å bevise hvor flink jeg var, og jeg slapp ikke andre til så lett fordi jeg selv visste best. I dag tør jeg påstå at jeg har større respekt for andres kompetanse og at jeg lettere slipper til mennesker som er dyktigere enn meg selv. Sjansen for at vi lykkes er større da. Det er en kombinasjon av trygghet og selvtillit.»

Mari-Anne Robberstad, gründeren av Scenorama, legger til at livserfaringen har gjort henne mye tryggere på seg selv.

I dag tør jeg påstå at jeg har større respekt for andres kompetanse

«Jeg startet med å ha mye penger i ryggen, men så viste det seg at det ikke var det riktige. Samtidig var det dyttet som ga meg muligheten, noe jeg er evig takknemlig for. Og så er jeg veldig stolt av at jeg har tatt selskapet videre alene, for det var tøft, samtidig som jeg ikke har angret en dag. For hva er det verste som kan skje? At jeg lykkes?»

Vegard Wollan i selskapet MyWo sier at fordelen med å være gründer for andre gang er erkjennelsen av at ting tar tid.

«Du legger en annen plan hvis du tror utviklingen av produktet tar fem år, enn hvis det tar to år og det blir store salgsinntekter. Sånn sett vet vi når vi skal være tålmodige, og utålmodige på andre områder.»

Når Håvard Engell har utfordringer med fabrikkene i Asia og defekte varer, holder han roen. Det er kun én ting som gjelder: Forbrukeren skal få en sko som har umiddelbar, positiv effekt på kroppen selv om det tar en ekstra dag eller uke. Han er opptatt av å motivere fabrikkeier og arbeidere til å levere best mulig resultat.

Løs et reelt problem

Fellesnevneren for gründerne er drivkraften for å løse et problem.

Rune Ingels, gründeren av N2Applied sier at han ikke hadde tenkt å bli gründer. Men da han snublet over muligheten til å utvikle en teknologi som reduserer klimautslipp, måtte han bare satse.

«Jeg søkte noen som hadde jobbet med det, men fant ingen. Så da tenkte jeg at hvis ikke jeg gjør det nå, vil ingen gjøre det. Den drivkraften var viktigere enn å bli rik.»

Da mannen hennes fikk kreft, oppdaget Jofrid Erland et problem som måtte løses. Jofrid traff flere personer i samme situasjon og lærte om deres utfordringer. Det viste seg at sju millioner mennesker lever med utlagt tarm i verden, og om lag halvparten av dem som går med stomipose opplever lekkasjer.

«Det var ingen som hadde tenkt på dette. Det var et enormt behov for en ny løsning.»

I ren frustrasjon sydde hun selv en stomipose som kunne hindre lukt og lekkasje. Engasjementet og historien rundt produktet vekte interesse og flere i oppstartsmiljøet i Stavanger gikk inn med arbeidstimer og kapital for å hjelpe henne. I dag selges produktene hennes i syv land.

Ulf Dalheim ble gründer fordi han tok sluttpakke etter 44 år i Adresseavisen. Da hadde han drevet avisens vinklubb i 20 år, og ingen andre skulle ta over. Han tok da like gjerne vinklubben med seg, og den har nå har vokst seg til å omfatte messer, kurs, reiser og bøker.

«Jeg ser at det er et behov og en interesse der ute for å lære mer om mat og drikke. Jeg liker ikke å bli kalt «vinekspert». Jeg føler at jeg først og fremst er en inspirator og en formidler. Jeg er opptatt av å gi folk kunnskap, fortelle gode historier og å skape glede. Det vil jeg fortsette med.»

Bruk ditt nettverk

Å få jobb eller oppdrag uten å kjenne noen er vanskelig i Norge. Ifølge NHO er Norge er et av de mest nettverksbaserte land i verden. NAVs bedriftsundersøkelse fra 2019 viser at 62 prosent av virksomhetene benyttet seg av offentlig utlysning ved siste rekruttering. Mens kun halvparten av bedrifter med mindre enn 50 ansatte utlyser sine stillinger. De bruker i stedet nettverket for å rekruttere.

For en seniorgründer som skal rekruttere det beste teamet er det en fordel. De har jobbet med dyktige folk, kan litt om rekruttering og kjenner en del folk. Slik kan de sette sammen gode team. 

Den sosiale entreprenøren Sandra Tollefsen fant sin medgründer, Farzaneh Aghalo da de jobbet sammen på oppdrag fra NAV. De arrangerte karriereveiledning og kurs for kvinner med innvandrerbakgrunn uten utdanning.

Ikke bli gründer før du har erfaring og nettverk.

«Mange spurte meg om jeg kunne hjelpe dem å finne en jobb. På den tiden begynte jeg å bli interessert i sosialt entreprenørskap og bærekraft. Hvorfor kunne vi ikke bare skape de arbeidsplassene kvinnene trengte?»

Slik etablerte de Sisters in Business og to systuer hvor kvinner syr på bestilling fra næringslivet og Ikea.

Midt i karrieren skiftet sivilingeniøren Petter Muren spor og startet mikrodroneprodusenten Prox Dynamics. Til sine barn har han kun ett råd – ikke bli gründer før du har erfaring og nettverk.

Teamet hans besto av håndplukkede folk fra Tandberg og andre selskaper som gründerne kjente godt til. Det var folk de jobbet sammen før og som ville ha nye utfordringer.

«Fra starten av hadde vi fokus på å bygge en bedriftskultur som lignet kulturen vi hadde med oss fra Tandberg. Den kan kort oppsummeres i to enkle utsagn: «Pass på pengene», og «Gå den ekstra milen».»

Ni år etterpå solgte han selskapet for over én milliard kroner. Petter mener at dette ville ikke ha skjedd, hadde det ikke vært for nettverket han bygget gjennom sine år i Tandberg.

Senioritet kan utløse kapital

Seniorgründere eier som oftest hus og hytte og bil, har oppsparte midler og få lån. Mange starter bedrift, ikke fordi de skal tjene mer, eller bevise noe for seg selv, men fordi de er drevet av å løse store samfunnsutfordringer. Paradoksalt nok, har de større sannsynlighet for å skaffe seg kapital fra investorer.

Det er lønnsomt for investorer å investere i gründere som har mye erfaring fra før av.

Ta for eksempel Gaute Myklebust og Vegard Wollan, supergründere fra Trondheim. Høsten 2019 ble det kjent at selskapet deres, MyWo, får 25 millioner kroner fra EU-programmet Horizon 2020 for å jobbe videre med teknologien. De var et av de få europeiske selskapene som klarte å komme gjennom nåløyet. De la ned mye ressurser på å strukturere strategien rundt produktet i søknaden.

«Slike søknader handler mye om å lage en god strategiplan for selskapet. Dette har jo vi jobbet med i 20 år,» sier Vegard.

Kurt Venkatraman i 3DL har utviklet et produkt som brukes av 43 skoler i Vestfold. Det utløste to millioner kroner fra Innovasjon Norge og 6,6 millioner kroner fra en lokal investor.

«Dette produktet krever en del kapital. Men jeg har mye erfaring med å styre og holde kostnadene nede. Det er lønnsomt for investorer å investere i gründere som har mye erfaring fra før av.»

Arbeidserfaring og livserfaring og satsing på store prosjekter fører til at seniorgründere kan utløse mer kapital enn unge og uerfarne gründere.