Visma Enterprise

– Seniorer er et konkurransefortrinn

Visma Enterprise snakker ikke bare om det, men gjør noe. I dette selskapet er seniorene gull verdt. «Mange ansatte har lang historie i selskapet og de besitter en vanvittig kompetanse,» sier Lene Gjævert.

Av Berit Solli, 20. mai 2022

visma

Vismas Kjell Kristoffersen, Lene Gjævert, Thea Mesel Ringøen og seniorrådgiver Jon Fjeldstad fra Senter for seniorpolitikk. (Foto: Mette Bugge)

Skrevet av Mette Bugge.

I hovedkontoret på Skøyen i Oslo er lunsjen avsluttet. Fortsatt henger noen rundt kaffebaren i et lokale som er under oppussing. 250 mennesker holder til her, mens ytterligere drøye 200 ansatte er spredt rundt over hele landet på de 13 kontorene fra Alta til Kristiansand. I selve konsernet Visma er det 15.000 ansatte.

Gjævert er HR-manager i Visma Enterprise, som er en programvareleverandør. Software leveres til bedriftsmarkedet og den skal forenkle hverdagen innen skole, velferd, HR, regnskap og offentlige etater.

Senter for seniorpolitikk ser etter og besøker bedriftseksempler som har en aktiv seniorpolitikk. (Se tidligere omtale av Glencore her.) Jon Fjeldstad har nå fått tips om at Visma Enterprise kan være verdt et besøk.

De som tar imot Fjeldstad, er HR-manager Lene Gjævert (32), HR-rådgiver Thea Mesel Ringøen (27) og Kjell Kristoffersen (62). Han er Account Manager og begynte i Visma Enterprise da Bluegarden ble kjøpt opp av dem i 2017. Senioren kom sammen med 120 kolleger til et nytt firma.

«Vi følte oss ivaretatt fra første stund,» sier 62-åringen.

Bredt sammensatt arbeidsstokk

Ringøen og Gjævert forteller om et firma som har ekstra god aldersfordeling. «Den største gruppen innenfor Visma Enterprise er de mellom 51 og 60 år. De utgjør 30 prosent av de ansatte,» informerer Ringøen.

Gjævert fortsetter:

«Jevnt over har vi en voksen arbeidsstokk. Folk trives i denne bedriften, og det er ikke uten grunn. Visma Enterprise tar godt vare på sine ansatte. Det betyr ikke at vi er lønnsledende, men det er så mye annet som engasjerer og motiverer folk til å fortsette i jobben sin. Og selv noen av de som vurderer å gå av, får vite at de er ønsket med videre,» forklarer hun.

Fikk seg aha

Ringøen og Gjævert ble overrasket da de startet opp i denne bedriften og fort merket betydningen av de eldre ansatte. De er enige om at det betyr utrolig mye å komme inn i et selskap med såpass mange erfarne kolleger.

Gjævert forteller at da hun i starten lurte på hvorfor det var så mange seniorer her, skjønte hun fort at mange kom via oppkjøp av andre selskaper, slik Kristoffersen gjorde. Det har vært 10–15 oppkjøp i årenes løp. Bare for fire år siden var det 170 ansatte.

«De som kommer inn bidrar med sin erfaring og lange reise. Mange har et sterkt forhold til det de har vært med på, men fortsetter å bidra i Visma. Og det setter alle pris på,» sier Gjævert.

«Så det er ikke slik at de unge blir oversett av “Besserwissere?» undrer Fjeldstad.

«Nei, sånn er det slett ikke. Min erfaring er at alle er likeverdige. Vi får råd fra dem, og de får råd fra oss. Vi utfyller hverandre. Det er ingen konkurranse mellom generasjonene. Vi har ulike kvaliteter,» svarer Ringøen.

«De unge kommer inn i et selskap der man har så mange erfarne som man kan lene seg mot. Det merker vi godt og gir en trygghet,» legger Gjævert til.

Følte seg ønsket

Kjell Kristoffersen, Thea Mesel Ringøen og Lene Gjævert. (Foto: Mette Bugge)

Alt dette kan Kjell Kristoffersen bekrefte. Han begynte i Posten etter videregående, deretter Bluegarden. Nå tar han vare på de store kundene i Visma Enterprise.

«Jeg ble positivt overrasket da jeg begynte her,» sier mannen som var tillitsvalgt i Bluegarden og dermed med på forhandlingene.

«Visma Enterprise undersolgte det de hadde å tilby og lovet oss ikke gull og grønne skoger. Så viste det seg at de hadde det vi var vant til og mer til, noe som ga en skikkelig opptur. Det lille minuset var at vi mistet AFP-ordningen. For oss som nærmet oss den alderen, var det litt surt.»

Veteranen har likt seg fra dag 1 og føler på ingen måte at han med alderen er kommet i bakleksa.

«Det jeg liker er den miksen på aldersskalaen. Når man jobber med yngre folk, holder man seg yngre. Du får inspirasjon og skal ikke være noe dårligere selv om du er litt eldre,» er hans mening.

«Er det noen særordninger her?» lurer Fjeldstad på.

Svaret er nei. Visma Enterprise har ikke særordninger ut over den ekstra senioruken som alle får etter fylte 62 år. Det er enighet om at det ikke skal være noen særbehandling av seniorer. Men heller denne smidige ordningen:

«Alle kan ha behov for særbehandling fra tid til annen, enten man er småbarnsforeldre, har ansvaret for eldre foreldre, eller blir syk og må jobbe litt mindre. Vi har individuell tilrettelegging enten man er senior eller junior,» opplyser Gjævert.

«Det er musikk i mine ører,» kommenterer Fjeldstad.

Det eneste tilbudet er kurs som folk kan gå på, som blant annet omhandler pensjon, arv og fremtidsfullmakter.

Rørende på kick-off

Tidligere i år hadde Visma Enterprise kick-off i Lofoten. Tradisjonen tro ble jubilanter markert. Blant de mange medarbeiderne var det folk som hadde 30 og 40 år i selskapet.

«Det var imponerende og jeg fikk frysninger på ryggen,» ler Ringøen.

«Jeg er i den andre enden av aldersskalaen og det første året jeg var med på kick-off, ble jeg rørt. Det var til og med en som hadde vært i firmaet i 50 år. Jeg tenkte “Jøss, jeg har kommet til et sted der det er godt å være”. Jeg opplevde mennesker som virkelig brenner for det de holder på med. Det gir en frihetsfølelse for meg som er yngre.»

«Men hvordan få til god seniorpolitikk?» er Fjeldstads neste spørsmål.

«Seniorer er et konkurransefortrinn. Vi er opptatt av å ta vare på folkene våre og det merker de,» svarer Gjævert, som opplyser at det er tøff kamp om dyktige hoder der ute.

«Derfor må vi kunne tilby en jobb der folk trives og har gode kolleger, og ikke minst at det legges til rette for spennende arbeidsoppgaver. Det skjer noe hele tiden hos oss, men det er god oppfølging.»

Kjell Kristoffersen får en kaffe. (Foto: Mette Bugge)

Viktige roller

Hun sier at seniorene fyller viktige roller:

«De har en enorm kompetanse. Når ting går til helvete hos kunden, har seniorene vært ute en vinternatt før og kan ordne opp.

For dem med mindre erfaring, gir det en trygghet. Ikke minst også for kunden, som vet at vi har mange med lang fartstid. De eldre bidrar også til et positivt arbeidsmiljø,» sier hun.

Kjell Kristoffersen mener det er en fordel at han kjenner mange som jobber innenfor de ulike produktene og raskt får tak i dem.

«Særlig i pandemien var det en stor fordel. Det var mye tøffere for dem som ikke hadde bygget nettverk,» mener han.

I Visma Enterprise er det åpent landskap og de ansatte er fordelt på mange etasjer. Titler er ikke viktige. Det viktigste er at jobben blir gjort og at kundene er fornøyde.

Thea Ringøen avslutter med denne kommentaren:

«Det er dårlig butikk ikke å ta vare på de ansatte. Det handler om holdningen i selskapet. Her blir seniorene respektert og sett,» sier hun.

Fakta

● Nesten 30 prosent av de ansatte er over 55 år.
● 20 prosent er over 58 år.
● Snittalderen når det gjelder de som går av med pensjon, var i fjor 68.
● De unge under 30 år utgjør 12 prosent.
● De mellom 31 til 40 utgjør 17 prosent av arbeidsstokken.