1. Kartlegging og analyse av dagens praksis
Kartlegging og analyse av nåsituasjonen
For å kunne utvikle en seniorpolitikk som er tilpasset den enkelte virksomhet, må flere forhold kartlegges og analyseres:
- Alders og kompetansesammensetning i virksomheten
- Dagens praksis
- Medarbeidernes ønsker og behov
Kartleggingen gir mye informasjon om virksomheten og de utfordringer den står ovenfor. Derfor er det avgjørende å gjøre en grundig analyse. Dette innebærer å stille gode spørsmål og gjennomføre gode diskusjoner.
I tillegg til ledelsen er det viktig at både tillitsvalgte og seniormedarbeidere er med i diskusjonen. Ved å analysere resultatene av kartleggingene får dere et klarere bilde av behovene i virksomheten. Dermed blir det enklere å velge hvilke tiltak som skal utgjøre virksomhetens egen seniorpolitikk.
Alders- og kompetansekartlegging:
For å kunne utvikle en seniorpolitikk som er tilpasset den enkelte virksomhet, må flere forhold kartlegges og analyseres.
a) En oversikt over alderssammensetningen, og framskrivning av denne, vil vise hvor mange ansatte som nærmer seg pensjonsalder, samt behovet for rekruttering.
b) Ved å identifisere den enkelte ansattes kompetanse og erfaringer skaffer man seg et bilde av virksomhetens kompetansesammensetting.
c) Ved å sammenstille alders- og kompetansesammensettingen kan dere finne ut om virksomheten står i fare for å miste verdifull kompetanse. Kartleggingen kan også avdekke behov for ny kompetanse. Les mer her.
Dagens praksis
For å utvikle en god seniorpolitikk tar man utgangspunkt i det som har vært gjort tidligere. Hva er dagens praksis i din virksomhet? Undersøk om kompetanseutvikling tilbys alle medarbeidere, uavhengig av alder, og om det jobbes systematisk med kompetanseoverføring mellom personer i ulike aldre.
Andre områder kan være pensjoneringsatferd og avgangsalder, rekruttering, lederutvikling, lønnspolitikk. Målet er at disse områdene ikke skal bidra til å begrense seniorenes muligheter.
Kanskje har dere allerede gjennomført seniorpolitiske tiltak som en del av satsingen på arbeidsmiljøet eller som en del av arbeidet med inkluderende arbeidsliv? Mange virksomheter gjennomfører seniorprosjekter og -tiltak uten å tenke på dette som seniorpolitikk. Er dette noe dere vil videreutvikle? Er det noe som bør endres? Les mer om undersøkelse av dagens praksis her.
Medarbeidernes ønsker og behov
Ønsket om å pensjonere seg eller å fortsette i arbeid påvirkes av mange faktorer. Noen faktorer virker utstøtende fra arbeidslivet («push-faktorer»), andre faktorer gjør at pensjonisttilværelsen virker tiltrekkende («pull–faktorer»). Les mer her.
Kartlegging og analyse av medarbeidernes ønsker og behov kan gjøres i den årlige medarbeidersamtalen, i egne seniorsamtaler, i milepælsamtaler eller i en egen samling for seniormedarbeiderne. Her kan vi ta opp temaer som:
- Hva skal til for at jeg skal ønske å arbeide lengst mulig?
- Hva ønsker jeg virksomheten skal bidra med?
- Hva kan jeg selv gjøre?
Målet er å identifisere hvilke «stay»-faktorer som er viktige på arbeidsplassen og drøfte hvordan disse kan videreutvikles – og samtidig finne ut om det eksisterer noen «push»-faktorer som kan reduseres eller elimineres.