Ny chatbot på vår side

Vi tester AI – gjør du?

Seniorpolitikk.no er nå blitt pilot for å teste ut sin egen chatbot som gir deg svar i naturlig språk.

Av Berit Solli, 15. januar 2024

AI illustrasjon

Test vår chatbot selv! (illustrasjon: iStock)

Kunstig intelligens er på alles lepper for tiden. I Senter for seniorpolitikk lever vi som vi lærer (det er viktig å lære og utvikle seg hele tiden). Så nå er vi blitt pilotkunde hos Coretrek for å teste ut vår egen chatbot i tre måneder.

Test selv her

denne siden klikker du på den lille boblen nede til høyre på din skjerm. Gi den litt tid til å dra seg i gang første gangen du stiller et spørsmål.

Språkmodell

Kunstig intelligens kommer i mange varianter. En av dem er store språkmodeller som genererer svar ut fra innhold på nett. Denne chatboten er vår vri på bruk av språkmodeller.

Vår egen versjon av CoreAI henter inn alt innhold på vårt nettsted, tolker det og bruker kunstig intelligens for å gi deg klare svar på spørsmål du stiller.  

Eksempler

Du vet jo best selv hva du lurer på. Eksempler på spørsmål kan være:

“Jeg er 60 år og har søkt ny jobb. Hva bør jeg forberede meg på til intervju?”

“Jeg har en flink ansatt på 62 som sier hun lurer på å gå av med pensjon. Hva kan jeg gjøre?”

“Hva har (forsker) forsket på?”

Sånne ting. Prøv i vei!

Vær med i samtalen

Desto mer erfaring du har fra et felt, desto bedre vil du kunne være til å konversere med chatboten og stille mer presise spørsmål (se sak om seniorer og ai her). Desto mer presis du kan være om ditt behov og om hva du skal bruke svaret til, desto større sjanse for å få brukbare svar.
Men ikke bruk ditt eget navn eller bli for personlig, da all din input kan lagres. Still heller oppfølgingsspørsmål eller be den om å jobbe videre med spørsmålet. Slik kan du starte å bli en “prompt engineer“.

Husk å være høflig med chatboten ved å si “takk” og “fint” og andre konverserende oppmuntringer. Den vil gjerne svare like høflig tilbake, for eksempel med å gratulere eller beklage. Men si også fra når bot’en ikke svarer godt nok eller det er elementer den burde fått med. Gi gjerne smiley i grønt, gult eller rødt for å hjelpe oss å trene modellen på om svarene er gode eller dårlige.

Parallelt med utprøving av denne chatboten holder vi på å forbedre søkemotorenes mulighet til å såkalt “crawle” eller krabbe gjennom innholdet på våre nettsider. Foreløpig sliter de litt med å lese særlig pdf’er. Den leser foreløpig helst fra våre nyheter. Vi er på saken.

Oppdatering 17. januar: Boten svarer litt mye at du må sjekke nettsiden og finner på linker. Coretrek skal kode om litt de neste ukene så det blir bedre.

Har du synspunkter på eller forbedringsforslag til chatboten, send gjerne din tilbakemelding her:







    Fakta

    Kunstig intelligens (KI) refererer til datamaskiners evne til å utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens.

    Dette kan inkludere oppgaver som problemløsning, talegjenkjenning, læring og beslutningstaking. KI bruker avanserte algoritmer og maskinlæring for å analysere data, trekke konklusjoner og utføre oppgaver.

    I dag brukes KI i en rekke applikasjoner, inkludert chatbots, bildegjenkjenning, taleassistenter og automatisering av oppgaver. Hvis du ønsker å lære mer om KI, kan du besøke vår nettside eller kontakte oss direkte.

    (Dette svaret er hentet fra Coretreks egen chatbot.)